Sunday, May 1, 2011

BINTANG CINTA

BAB 7
Di padang bola sepak sekolah, Lisa segera menyediakan peralatan untuk sesi latihan bola sepak mengikut senarai tugasan yang diberikan oleh Cikgu Mazlan semalam. Lisa terpaksa berhadapan dengan Shahril yang berdiri di bawah pokok berhampiran padang lalu memanggilnya. Shahril mendekati Lisa dan dengan tenang, Lisa memberitahu Shahril agar mengumpulkan anak buahnya untuk sesi latihan tapi Shahril hanya buat tak endah. Lisa bencikan sikap Shahril lalu memanggil para pemain di bilik salin pakaian untuk bersiap sedia untuk sesi latihan. Para pemain segera ke padang dan memulakan dengan aktiviti pemanasan badan. Lisa yang bengang dengan sikap Shahril mengambil telefon bimbitnya lalu sms, mengadu kepada Bintang Cinta yang dia sangat bencikan sikap lelaki yang diminatinya yang sengaja menyakitkan hatinya.
Selepas 30 minit latihan dijalankan, Shahril menyuruh pasukannya berehat. Dia menyedari ada sms yang masuk ke dalam telefon bimbitnya. Dia membalas sms itu. Lisa yang baru sahaja melayan karenah para pemain yang meminta air, gembira menerima sms dari Bintang Cinta yang menyatakan, janganlah anda membenci lelaki idaman anda hanya kerana perkara sekecil itu. Cubalah dekatinya dengan berbuat baik kepadanya. Lisa duduk berhampiran pokok tempat Shahril berehat membalas, saya dah cuba tapi tak berhasil. Dia sombong dengan saya tapi saya akan berusaha memikat hatinya. Lisa menghantarnya dan dia terdengar bunyi sms masuk berhampirannya.
Lisa menoleh ke belakang dan ternyata, bunyi itu datang dari telefon bimbit Shahril. Lisa terkejut segera melarikan dirinya agar dirinya tidak diketahui oleh Shahril yang tidak disangkanya merupakan pengendali misteri website Bintang Cinta. Dia menarik Ikhwan yang berada tidak jauh dari tempat persembunyiannya. “Ikhwan, kau tau ke si Shahril tu pengendali misteri website Bintang Cinta?”, tanya Lisa yang ragu-ragu selepas melepaskan tangan Ikhwan. Ikhwan terkejut mendengarnya lalu berkata, “Lisa, kau jangan beritahu orang lain pula. Ni rahsia kami berdua. Aku baru tahu dan sekarang aku juga bantu dia kendalikan website tu dengan kakak dia”.
Lisa terkejut mendengarnya. Dia berjanji. Selepas tamat latihan bola sepak, Lisa mengambil basikalnya untuk pulang ke rumahnya. Dalam perjalanan pulang, dia terserempak dengan Shahril yang tiba-tiba menghalang jalannya. “Lisa, aku ada hal nak bincang dengan kau pasal pasukan bola sepak kita”, ujar Shahril. “Maaflah Shahril, sekarang dah lewat petang. Kita bincang kat sekolah je esok”, Lisa berkata gugup. Shahril bertindak menarik tangan Lisa ke tepi jalan dan menolak Lisa ke dinding bangunan sekolah mereka. “Kalau aku kata aku nak bincang sekarang, maknanya sekarang tau. Kau ikut aku pergi bilik persalinan bola sekarang”, ujar Shahril sambil mengheret tangan Lisa ke bilik persalinan. Lisa terasa mahu menangis apabila diperlakukan sebegitu.
Lisa merentap tangannya dari genggaman Shahril. Dia menggigil ketakutan lalu menangis di dalam bilik itu. Shahril kasihan melihat Lisa menangis lalu menghulurkan tisu. “Lisa, maafkan saya”, Shahril meminta maaf dengan lembut. Lisa mengambil tisu dan mengelap air matanya. “Awak nak bincang mengenai apa sampai tak boleh tunggu esok. Sekarang beritahu saya?”, tanya Lisa. “Lusa, kami ada perlawanan bola dekat Sekolah Menengah Jalan Reko jadi kami perlukan bantuan awak dan kawan-kawan awak untuk bantu kami menyediakan minuman dan makanan”, ujar Shahril. Lisa tersenyum lalu bersetuju. Shahril turut tersenyum melihat Lisa yang sudah ceria. Shahril merasakan ada sesuatu yang aneh di dalam hatinya ketika melihat Lisa tersenyum manis sebegitu.
Mereka berdua segera keluar dari situ. Shahril menghantar Lisa dengan ekor matanya ketika mereka pulang ke rumah masing-masing. Sebaik tiba di rumah, Shahril terus ke biliknya dan mandi. Selepas solat maghrib dan makan malam, Shahril terus ke biliknya. “Kenapa tiba-tiba aku berlembut dengan Lisa bila melihat dia menangis dan tersenyum manis sebegitu”, Shahril bertanya hatinya. “Kau dah jatuh hati dengan dia, Shah”, kata hatinya. “Tak mungkin aku jatuh hati dengan dia. Akukan terikat dengan janji aku pada website Bintang Cinta. Tak mungkin!!!!”, jerit Shahril. Jeritannya itu mengejutkan semua orang di dalam rumahnya yang sedang khusyuk menonton tv di bawah.
“Aril, kenapa menjerit malam-malam buta”, tegur Sharina. Shahril yang seperti baru tersedar terkejut mendengar teguran itu. “Kak Ina, bila balik. Sorry, Aril tension tadi. Tiba-tiba je menjerit”, Shahril meminta maaf. “Akak baru je balik sebab cuti semester dah mula. Kalau tension sekalipun, janganlah nak menjerit Aril”, tegur Sharina lagi. Shahril meminta maaf sekali lagi lalu turun ke bawah bersama Sharina dan meminta maaf pada ahli keluarga yang lain. Dia juga ikut menonton tv dan cuba melupakan masalahnya tadi. Pukul 12 tengah malam, papanya menutup tv dan menyuruh anak-anaknya tidur. Mereka semua terus naik ke bilik masing-masing.

No comments: