Sunday, May 1, 2011

BINTANG CINTA

BAB 12


Di sekolah, Lisa berusaha menjauhkan dirinya dari Shahril. Setiap kali melihat kelibat Shahril dia melarikan diri. Dia tidak dapat mengelak berjumpa Shahril apabila latihan pasukan bola sepak setiap petang. Nisa, Devi dan Mei Ling sudah dua minggu memerhatikan gelagat Lisa yang mengelak dari Shahril. Apabila mereka buat study group pada setiap petang, Lisa banyak mendiamkan diri dan membuat kerja sekolahnya. Nisa menegur Lisa, “Kau kenapa. Lisa? Sejak akhir-akhir ni kau nampak menjauhkan diri dari Shahril saja. Ada masalah ke?”. “Aku takde pape la. Aku biasa je”, ujar Lisa lalu pulang ke rumahnya bersama mereka.
Di rumah, Lisa bersama kawan-kawannya membuat kerja sekolah bersama seperti biasa. “Nisa, aku tak dapat join study group hari ni tau. Aku nak jumpa Cikgu Mazlan nak letak jawatan sebagai pembantu jurulatih dan tumpukan pada pelajaran sebab tinggal dua minggu je lagi percubaan SPM”, terang Lisa lalu menunggang basikalnya ke sekolah. Nisa, Devi dan Mei Ling segera mengambil basikal mereka mengekori Lisa kerana seperti biasa, mereka akan mengulangkaji pelajaran bersama Shahril dan Ikhwan. Sebaik tiba di sekolah, Nisa menghalang jalan Lisa. “Lisa, kau tak payah nak jadikan itu alasan kau. Kitaorang dah lama perhatikan kau. Kau nak jauhkan diri dari Shahrilkan”, ujar mereka serentak. Lisa tidak menyangka tekaan rakan-rakannya itu tepat. “Ya, memang. Lagipun aku saja ada hati pada dia tapi dia anggap aku kawan saja. Korang semua jangan masuk campur lagi, aku nak jumpa Cikgu Mazlan sekarang”, terang Lisa lalu segera pergi ke bilik persalinan pasukan bola sepak dan berjumpa Cikgu Mazlan di pejabatnya.
“Cikgu, ni surat perletakkan jawatan saya memandangkan cikgu dah balik dan sekarang saya boleh menumpukan perhatian pada pelajaran saya sebab percubaan SPM tak lama lagi”, ujar Lisa lalu memberikan surat perletakkan jawatan kepada Cikgu Mazlan. “Baiklah, saya ucapkan terima kasih bagi pihak pasukan bola sepak sekolah”, ucap Cikgu Mazlan. Lisa segera pergi dari situ. Semasa dalam perjalanan mengambil basikalnya, dia merasakan tangannya ditarik seseorang. “Lisa, kenapa awak tak beritahu saya dulu awak nak letak jawatan?”, tanya Shahril. “Kenapa harus saya beritahu awak. Saya boleh buat keputusan sendiri. Pelajaran lagi penting bagi saya. Dah la, saya nak balik rumah. Bye…”, Lisa merentap tangannya dari genggaman tangan Shahril lalu menunggang basikalnya pulang ke rumah. Shahril terpinga-pinga di situ.
Malam itu, Shahril memikirkan kenapa Lisa berubah sejak dua minggu lepas dan tidak berbincang dengannya terlebih dahulu sebelum meletakkan jawatan sebagai pembantu jurulatih. Lisa juga sudah kurang bercakap dengannya bukan seperti sebelum ini yang senantiasa melayan karenahnya semasa ulangkaji bersama atau semasa sesi latihan bola sepak. Shahril semakin buntu memikirkan gadis yang dicintainya itu. Kakaknya Sharina pula sedang sibuk mengemas pakaian kerana minggu depan sudah mula semester baru dan dia tidak mahu mengganggu kakaknya. Shahril tidak dapat menumpukan pada ulangkajinya lalu menutup lampu bilik dan terus tidur.
Sejak meletakkan jawatan, Lisa semakin jauh dari Shahril. Lisa lebih suka menyendiri dan sudah hampir seminggu dia tidak bersama rakan-rakannya. Seminggu sebelum percubaan SPM, Lisa menegur Nisa, Devi dan Mei Ling, “Hai, korang semua buat apa?”. Mereka menoleh dan melihat Lisa lantas memeluknya. “Lisa, kenapa kau jauhkan diri dari kami juga. Kami rindukan kau tau tak”, ujar mereka serentak dengan tangisan. “Korang semua janganlah menangis, karang aku pun nangis juga. Aku tenangkan diri aku. Aku dah berjaya melupakan Shahril sedikit demi sedikit”, terang Lisa. Mereka terkejut mendengarnya. Mereka hanya mampu tersenyum. “Korang, sejak Lisa takde, group kita tak cukup korum la. Sekarang Lisa dah bersama kita, apa kata kita pergi tengok wayang Sabtu ni sama-sama untuk release tension”, ujar Mei Ling. Mereka mengangguk setuju.
Tepat pukul 10 pagi pada hari Sabtu itu, Mereka menaiki komuter ke Mid Valley. Lisa dan Devi membeli tiket wayang manakala Nisa dan Mei Ling membeli popcorn dan air. Cerita yang mereka akan tonton bermula pada pukul 11.30 pagi. Mereka ada sejam untuk berjalan-jalan. Mereka berpecah dan akan berjumpa semula lima minit sebelum cerita bermula. Lisa pergi ke Teddy Tales kerana dia tertarik dengan barangan yang comel terdapat di situ. Sepanjang berada di sana dia tidak menyedari bahawa Shahril turut berada di situ juga. Lisa menghantar sms kepada Bintang Cinta mengatakan yang dia sekarang sudah menerima bahawa lelaki idamannya menganggapnya sebagai rakan. Shahril a.k.a Bintang Cinta membalas, mengucapkan tahniah dan mengharapkan Miss L berjumpa lelaki yang lebih baik.
Shahril mendengar bunyi sms masuk tidak jauh dari tempatnya berdiri segera menoleh kearah itu. Shahril dan Lisa masing-masing tergamam. “Awak, Miss L?”, tanya Shahril. “Awak Bintang Cinta?”, balas Lisa dengan pertanyaan lalu segera pergi dari situ. Shahril yang baru sahaja memilih barangan untuk hadiah harijadi adiknya, Shahira segera membayar dan mengejar Lisa tapi apakan daya, Lisa sudah hilang dari pandangannya.

No comments: