Sunday, May 1, 2011

BINTANG CINTA

BAB 17


Peperiksaan SPM sudah tinggal dua hari sahaja lagi, Lisa berjumpa dengan rakan-rakannya serta Shahril dan Ikhwan di pondok sekolah pada petang itu. Lisa memberikan mereka semua hadiah iaitu sebatang pen sebelum SPM kecuali Shahril. Mereka mengucapkan terima kasih pada Lisa dan memberi ruang untuk Lisa dan Shahril untuk berbicara. “Shahril, ni hadiah harijadi untuk awak dari saya. Saya tau, harijadi awak lambat lagi tapi saya sengaja beri awal dan gunakanlah semasa SPM nanti. Saya doakan awak berjaya”, ujar Lisa dan menyerahkannya pada Shahril. “Lisa, saya hadiahkan awak pen ni dan saya juga harap awak gunakannya. Saya juga doakan awak berjaya”, ujar Shahril dan memberikan hadiah kepada Lisa. Dia menggenggam erat tangan Lisa dan tidak mahu melepaskannya. Lisa menarik tangannya dan mengucap terima kasih dan menghilangkan diri dari situ.
Sepanjang peperiksaan SPM berlangsung selama tiga minggu itu, setiap kali Shahril dan Lisa berselisih mereka hanya tersenyum. Shahril tahu Lisa menggunakan pen yang diberikannya sepanjang SPM berlangsung begitu juga dirinya yang menggunakan pen yang diberikan oleh Lisa. Apabila mereka selesai menjawab soalan dan berehat sebelum kertas seterusnya, Lisa dan rakan-rakannya serta Shahril dan Ikhwan akan duduk berbincang mengenai kertas soalan mereka. Hampir setiap hari sepanjang SPM mereka duduk berbincang. Shahril gembira dengan keadaan itu kerana dia hanya dapat bersama Lisa sepanjang waktu itu sahaja. SPM yang akan tamat dua hari lagi memang menggembirakan mereka. Shahril yang sedang melayari website Bintang Cinta seperti biasa ditegur Sharina yang sedang memerhatikannya. “Kak Ina, Aril tengah seronok baca komen-komen dari pengikut kita. Kak, patut ke Aril bercinta dan meluahkan perasaan Aril pada Lisa?”, tanya Shahril. “Aril, akak pernah beritahu Aril yang tak salah Aril bercinta dengan Lisa. Akak rasa ramai yang akan bersetuju”, ujar Shahrina tersenyum lalu meninggalkan Shahril.
Shahril nekad dan menulis mengenai perasaannya pada Lisa dalam website Bintang Cinta. Setelah publishkannya. Dia menerima banyak komen yang memberangsangkan. Mereka semua berharap agar Shahril berjaya melakukannya. Setelah peperiksaan SPM tamat pada hari terakhir, Shahril menarik tangan Lisa ke pondok berdekatan kantin sekolah. Lisa yang ditarik tangannya hanya mampu mengekorinya. “Sakitlah tangan saya, Shahril. Kenapa awak bawa saya ke sini?”, tanya Lisa. “Lisa, saya menyintai awak. Saya dah tak mampu nak nafikan perasaan saya pada awak lagi”, luah Shahril. Lisa menangis gembira mendengar kata-kata Shahril. Shahril mengesat airmata Lisa dengan jarinya. “Shahril, saya dah lama menyukai dan menyintai awak”, ujar Lisa malu-malu ketika Shahril sedang asyik merenung matanya. Shahril memeluk Lisa ke dakapannya.
“Ikhwan, bila masa kau tangkap gambar kami ni. Malu tau. Dahlah kau upload dalam website Bintang Cinta”, ujar Lisa yang malu melihat gambarnya. Shahril hanya tersenyum sahaja melihat Lisa yang sedang memukul Ikhwan dan segera menarik tangan Lisa. “Lisa, biarkanlah. Itu bukti cinta kita”, Shahril berkata selamba sambil memaut bahu Lisa. Ikhwan dan Nisa yang berada di situ berdehem kecil melihat aksi manja mereka. “Woi! Kami couple gak tapi tak semanja korang berdua. Kami dah biasa pun”, usik mereka serentak. Merah padam muka Lisa mendengar kata-kata mereka dan hanya disambut tawa oleh Shahril lalu dia mencubit lengan Shahril dan menjauhkan diri dari Shahril. Sementara menunggu keputusan SPM yang akan keluar dua bulan lagi, Lisa, Shahril, Ikhwan dan rakan-rakannya bekerja di kedai aiskrim kepunyaan Sharina yang baru dibuka sambil bergembira.
Sebaik keputusan SPM diumumkan, Lisa, Shahril, Ikhwan dan rakan-rakannya mengambil keputusan di sekolah. Kesemua mereka mendapat keputusan yang cemerlang. Lisa dan Shahril dipilih sebagai pelajar terbaik SPM sekolah kerana mendapat keputusan 11A1. Rakan-rakan yang mengambil SPM mengucapkan tahniah kepada mereka selain dari Ikhwan, Nisa, Mei Ling dan Devi. Sharina gembira mendengar berita itu dan belanja mereka makan malam. Ibu dan ayah Lisa dan papa dan mama Shahril juga gembira dengan kejayaan mereka itu. Mama Shahril mengajak Lisa dan keluarganya makan malam di rumah mereka keesokkan harinya.
“Assalamualaikum uncle, auntie dan Lisa. Jemputlah masuk rumah kami”, ajak Shahril. Mereka semua masuk dan menuju ke ruang tamu. “Uncle Fauzi dan Auntie Mah, saya perkenalkan, ni papa saya Izwan, ni mama saya Narina, ni abang saya Azril, ni kakak saya Sharina dan ni adik saya Shahira”, Shahril perkenalkan ahli keluarganya. Izwan menjemput mereka ke ruang makan. Lisa dan ibunya ingin membantu tapi dihalang oleh mama Shahril. Mereka makan malam dengan gembira dan berbual seperti sebuah keluarga bahagia bersama-sama. Shahril dan Lisa gembira melihat ahli keluarga mereka mudah mesra bila bersama dan merestui hubungan cinta mereka.
Selepas beberapa minggu, Shahril mendapat tawaran sambung belajar dalam bidang kejuruteraan di Universiti Incheon, Korea manakala Lisa mendapat tawaran dalam bidang perniagaan di Universiti Murdoch, Australia. Mereka menerima tawaran itu dan akan terpisah selama empat tahun di rantauan. Email dan skype yang menjadi penghubung mereka sepanjang berada di rantauan. Rakan-rakan mereka yang lain hanya belajar di dalam Malaysia sahaja. Mereka juga masih menghubungi mereka melalui email dan skype juga.

No comments: