Sunday, May 1, 2011

BINTANG CINTA

BAB 6

Di sekolah, Lisa sangat gembira membaca namanya terpilih sebagai pembantu jurulatih pasukan bola sepak sekolah di papan kenyataan. Dia terus ke kelasnya bersama-sama kawannya. Lisa tidak menyangka yang dia terpilih. Rakan-rakan sekelasnya ada yang mengucapkan tahniah dan ada yang membencinya kerana tidak terpilih. Lisa Cuma buat endah tak endah saja. Pada waktu rehat, dia dipanggil oleh Cikgu Mazlan untuk memberikan senarai tugasan dan jadual latihan. Lisa menyemak jadual latihan tersebut. Dia merasa lega kerana pada hari ini tiada latihan dan di tidak perlu untuk berjumpa dengan Shahril tapi sangkaannya meleset kerana bertembung dengan Shahril ketika dia dalam perjalanan ke kantin untuk makan bersama kawan-kawannya.
“Macam mana senarai tugasan yang Cikgu Mazlan sediakan. Awak berpuas hati tak”, tanya Shahril. Lisa mengangguk lalu meminta diri untuk ke kantin tetapi dihalang Shahril. “Awak nak pergi ke mana Lisa? Apa kata awak temankan saya makan sekali?”, ajak Shahril. “Saya nak pergi kantin. Kawan-kawan saya dah tunggu saya. Lain kali sajalah saya makan dengan awak”, ujar Lisa yang masih berwajah selamba. Shahril menyekat perjalanan Lisa dengan menolaknya ke dinding. “Kau tak boleh pergi ke mana-mana sekarang ni. Aku nak beritahu kau yang aku masih menyimpan dendam pada kau di atas kesalahan yang kau lakukan kepada aku. Kau ingat, Lisa!”, Shahril memberi amaran lalu membiarkan Lisa yang masih mengigil ketakutan dan menangis di situ. Lisa mengesat air matanya lalu menemui rakan-rakannya dan hanya membiarkan rakan-rakannya makan kerana dia tiada selera makan sekarang. Sebaik loceng berbunyi, mereka terus ke kelas mereka.
Lisa tidak dapat menumpukan perhatian pada pelajarannya sehingga habis waktu persekolahan. Dia meminta diri dari rakan-rakannya untuk pulang bersendirian ke rumah. Sesampai sahaja di rumah, Lisa terbaring keletihan di sofa ruang tamu rumahnya lalu terlelap di situ. “Lisa, bangun sayang. Kenapa tidur dekat sini?”, Puan Halimah mengejutkan anaknya. Lisa segera bangun sambil mengenyeh-ngenyeh matanya yang masih kuyu. “Lisa penatlah ibu. Tadi Lisa dapat tugasan baru”, terang Lisa lalu meminta diri ke biliknya dan meminta ibunya membuatkan jus oren untuknya.
“Kenapa Shahril berkelakuan begitu kepada aku. Apa salah aku pada dia”, bisik Lisa dalam hati dan tidak menyedari yang dia menjerit sehingga mengejutkan ibunya yang sedang membawa jus oren untuknya. “Lisa, kenapa menjerit. Terkejut ibu”, ujar Puan Halimah sambil mengurut dadanya lalu meletakkan jus tersebut di atas meja belajar Lisa. Lisa tertunduk malu dengan kelakuannya tadi. Lisa mengeluh kerana masih belum menyiapkan kerja sekolahnya dan memikirkan tentang kelakuan Shahril. “Terima kasih ibu. Lisa nak siapkan kerja sekolah Lisa dulu ya ibu.”, ujar Lisa. Lisa segera menyiapkan kerja sekolah dan melupakan sebentar perkara tadi. Selesai kerja sekolahnya, Lisa segera ke dapur untuk mencuci gelas jus orennya. Dia terus ke wakaf menemani ibunya yang masih menunggu ayahnya di situ. “Ibu, lambatnya ayah balik hari ni?”, tanya Lisa. “Ayah telefon tadi kata dia sangkut dalam kesesakan jalan raya. Lisa tahukan macam mana keadaannya di Kuala Lumpur ni”, terang Puan Halimah. “Kalau macam tu, Lisa mandi dululah ibu”, Lisa meminta diri untuk kebiliknya mandi.
Selesai mandi dan solat, Lisa mengambil laptopnya untuk melayari internet dan memeriksa emailnya. Ketika dia mahu memasuki untuk membuka emailnya, muncul laman web Bintang Cinta. Lisa yang kebosanan, memberi komen mengenai laman tersebut serta memasukkan nama samaran dan nombor telefonnya lalu menekan butang enter. Lisa terkedu dengan apa yang dilakukannya kerana dia berjaya mengakses masuk laman web tersebut. Lisa segera menutup laman tersebut lalu membuka emailnya dan tidak semena-menanya, telefon bimbitnya berdering. Rupa-rupanya sms yang masuk. Lisa segera membaca sms “Tahniah kerana berjaya mengakses masuk ke laman web Bintang Cinta. Hanya yang terpilih sahaja yang berjaya memasuki laman ini. Anda bolehlah menceritakan mengenai orang yang anda sukai”. Lisa membalas sms tersebut, “Saya tidak mempercayai penasihat cinta. Bagi saya, hanya diri sendiri sahaja yang perlu untuk mencari cinta”.
Telefon bimbit Lisa berbunyi lagi. Lisa membaca smsnya, “Mungkin benar kata anda tapi dengan pertolongan kami, boleh mengeratkan lagi hubungan anda dengan si dia. Ceritakanlah mengenai si dia kepada kami dan kami mungkin dapat membantu”. Lisa membalas, “Mungkin juga tapi pernahkah anda bercinta?”. Ibu Lisa memanggilnya untuk makan malam bersama-sama lalu dia segera ke meja makan setelah selesai membalas sms tersebut. Lisa makan tanpa berkata apa pun dan terlupa dengan apa yang ingin dibincangkannya dengan ayahnya. Selesai makan, Lisa segera ke biliknya. “Lisa, ibu beritahu ayah yang ada perkara yang ingin kamu ceritakan kepada ayah”, tegur Encik Fauzi yang melihat anak tunggal kesayangannya yang tergesa-gesa ingin masuk ke biliknya.
“Maafkan Lisa, ayah. Lisa lupa apa yang Lisa ingin bincangkan dengan ayah. Nanti Lisa beritahu ayah bila Lisa ingat. Lisa minta diri dulu ayah. Selamat malam ayah, selamat malam ibu”, ujar Lisa lalu mengucupi tangan dan pipi ayah dan ibunya. “Awalnya nak tidur anak ibu ni?”, tanya Puan Halimah. “Lisa letihlah ibu, Lisa masuk bilik dulu ya”, ujarnya lalu segera ke biliknya. Lisa membaca sms yang diterimanya dari Bintang Cinta semasa dia tengah makan tadi, “Saya tidak boleh bercinta demi pelayar-pelayar web yang mungkin meminati saya”. Lisa menyampah dengan sms tersebut lalu menjerit sekuat hati sehingga mengejutkan ibu dan ayahnya yang sedang menonton televisyen di ruang tamu lalu bergegas ke biliknya. Lisa segera meminta maaf kepada ibu dan ayahnya di atas perbuatannya tadi lalu tidur.

No comments: