Sunday, May 1, 2011

BINTANG CINTA

BAB 13


Shahril berjumpa Ikhwan yang sedang menunggunya di panggung wayang. Mereka terus masuk ke dalam panggung. Sebaik sahaja mereka masuk, Shahril baru menyedari bahawa Lisa juga menonton cerita yang sama dan dia duduk bersebelahan dengan Lisa. Lisa terkejut melihat Shahril dan hanya membiarkannya duduk di sebelahnya. Ikhwan pula sudah menghilangkan diri. Selepas tamat cerita yang mereka tonton, Lisa dan rakan-rakannya terus keluar. Shahril hanya mampu melihat sahaja. Lisa mengajak rakan-rakannya makan tengah hari bersama di KFC sebelum balik ke rumah.
Sebaik tiba di rumahnya, Shahril tidak mempercayai yang Lisa sudah mengetahui identitinya dan dia tidak menyangka Lisa adalah salah seorang kliennya. Dia harus berjumpa Lisa segera. Pada waktu rehat keesokkan harinya, Shahril menemui Lisa di meja yang selalunya Lisa dan rakan-rakannya duduk. “Lisa, lepas habis waktu sekolah, saya nak jumpa awak”, bisik Shahril. Lisa bersetuju. Shahril segera pergi dari situ. “Wah! Sejak bila dah pandai bisik-bisik ni”, usik Devi. “Takde pape la”, ujar Lisa selamba meneruskan suapan nasi lemaknya. Nisa, Devi dan Mei Ling pelik dan hanya meneruskan makan. Selepas tamat waktu persekolahan, Shahril yang ternampak Lisa dan rakan-rakannya sudah menunggang basikal pulang ke rumahnya.
Dia mengekori Lisa sampai ke rumahnya. Lisa terperanjat melihat Shahril berada di depan rumahnya. Dia mengajak Shahril masuk ke rumah. Selepas makan tengah hari bersama dan solat Zohor, Shahril meminta kebenaran ibu Lisa membawa Lisa keluar. Ibu Lisa membenarkan. Shahril membawa Lisa ke rumahnya. Mama dan adik Shahril terkejut melihat Shahril membawa Lisa bersamanya menjemput Lisa masuk ke rumah mereka. Lisa duduk di ruang tamu ditemani Shahira. “Kak Lisa ni girlfriend abang Shahril ke?”, tanya Shahira. Lisa yang sedang minum air milo yang dihidangkan mama mereka hampir tersembur air yang diminumnya. “Kakak cuma kawan Shahril je. Dia kata ada perkara dia nak bincang dengan akak”, terang Lisa.
Shahril memanggil Lisa ke biliknya. “Lisa, saya harap awak dah lupakan lelaki idaman awak tu. Saya juga harap awak tolong rahsiakan tentang kami bertiga dari kawan-kawan sekolah kita”, ujar Shahril. “Saya akan rahsiakan, lagipun saya bukan klien Bintang Cinta lagi. Saya masih tak faham kenapa awak tak boleh bercinta. Ikhwan dan kak Ina bebas bercinta dan bahagia dengan pasangan mereka?”, tanya Lisa. “Saya dah berjanji kepada setiap klien saya. Saya orang yang pegang pada janji”, terang Shahril. Lisa sedih mendengar jawapan Shahril lalu menyuruh Shahril menghantarnya balik.
Malam itu, Lisa menelefon Sharina yang Shahril dah tahu siapa dirinya dan dia juga dah menamatkan hubungan dengan Bintang Cinta. Sharina menasihatkan Lisa jangan berputus asa dan lupakan seketika masalah cintanya itu dan berusaha mendapatkan keputusan yang baik dalam percubaan SPM yang akan bermula esok. Lisa bersetuju dan memutuskan talian selepas mengucapkan selamat malam. Sharina menghubungi Ikhwan agar memikirkan cara untuk merapatkan hubungan Shahril dan Lisa sebelum SPM bermula. Ikhwan memberitahu Sharina yang ada rakan bola sepaknya iaitu Shafiq sudi membantu mereka selepas Ikhwan membantunya mendapatkan gadis idamannya. Sharina gembira dan dia akan pulang tiga minggu selepas Ikhwan habis percubaan SPM dan berjumpanya. Sharina memutuskan talian selepas itu.
Selepas tiga minggu peperiksaan percubaan SPM pun tamat. Lisa dan rakan-rakannya membuat study group dengan Ikhwan dan Shahril demi pelajaran. Mereka lebih menumpukan kepada ulangkaji sahaja. Seminggu kemudian keputusan percubaan SPM dan mereka semua mendapat keputusan yang cemerlang. Shahril gembira apabila kakaknya, Sharina juga ada di sekolah menemuinya. “Shahril, ada perkara yang akak nak bincangkan. Kita jumpa di rumah je”, ujar Sharina. Shahril bersetuju lalu pulang ke rumah segera. Di rumah, Shahril terus berjumpa Sharina di bilik kakaknya. “Kak Ina nak bincang apa?”, tanya Shahril. “Semalam akak akses dan ada klien baru akses sama, namanya Mr S dan dia beritahu yang dia menyukai Lisa. Akak tak tahu nak bagi nasihat apa”, ujar Sharina. “Akak bagi nasihat macam biasa je. Shahril takde kena mengena dengan Lisa. Kami kawan saja”, ujar Shahril lemah lalu ke biliknya.

No comments: