Sunday, May 1, 2011

BINTANG CINTA

BAB 16


Sekolah mereka menjadi kecoh pada hari itu kerana sudah seminggu ramai yang mencuba memasuki web Bintang Cinta tidak berjaya. Mereka mendapat tahu yang website itu ditutup sementara. Lisa hanya mampu melihat dan mendengar cerita pelajar-pelajar lain dan rakan-rakannya yang tiba-tiba seperti dilanda ombak besar kecohnya. “Lisa, kau tahu tak website Bintang Cinta ditutup. Aku baru je nak minta nasihat darinya”, ujar Mei Ling. “Aku tahu. Aku tak mampu nak halang dia dari berhenti. Dia dah nekad”, bisik Lisa perlahan tapi mampu didengari oleh rakan-rakannya. “Lisa! Kau kenal siapa Bintang Cinta”, jerit Devi sehingga rakan-rakan sekelas mereka yang lain memandang mereka. Lisa terping-pinga melihat semua yang memandangnya. “Aku… Aku tak tahu la. Devi, kau salah dengar agaknya”, ujar Lisa teragak-agak lalu meninggalkan kelasnya.
Lisa mendengar beberapa pelajar yang mengeluh dan tidak berpuashati dengan Bintang Cinta yang tiba-tiba menutup webnya. Shahril dan Ikhwan yang kebetulan melalui situ mendengar Lisa berkata kepada beberapa pelajar di situ, “Korang jangan salahkan Bintang Cinta. Dia ada masalah tersendiri. Saya yakin, yang Bintang Cinta akan beroperasi semula nanti”. “Awak kenal Bintang Cinta?”, tanya seorang pelajar perempuan. “Lisa terdiam seketika melihat lebih ramai lagi pelajar mengerumuninya termasuk rakan-rakannya. “Lisa, kau kenal Bintang Cinta? Ceritakanlah pada kami”, desak Nisa. Lisa memandang mereka semua. Dia tidak mampu berkata apa-apa sehinggalah, Shahril menarik tangannya. Semua pelajar yang ada di situ terkejut melihat aksi Shahril yang selamba itu.
“Kamu semua tak perlu nak paksa dia. Saya adalah orang yang berada di sebalik web Bintang Cinta. Saya dibantu oleh kakak saya, Sharina dan Ikhwan. Dia ni salah seorang klien yang bertuah melihat kami dan jangan ganggu dia lagi. Website Bintang Cinta akan beroperasi semula mulai esok seperti biasa”, ujar Shahril lantang. Dia melepaskan tangan Lisa. Pelajar-pelajar yang pernah mendapat nasihat mereka seperti tidak percaya kerana mereka adalah pelajar terbaik sekolah. Mereka gembira dan mengerumuni Shahril dan Ikhwan. Lisa yang ditinggalkan bersama rakan-rakannya di situ menangis sedih mendengar kata-kata Shahril itu kerana lelaki yang dicintainya akan meninggalkan dia tapi dia bersyukur kerana Shahril sudah mahu mengendalikan semula Bintang Cinta.
Pada petang itu, mereka belajar bersama seperti biasa. Shahril merenung Lisa yang masih tekun membuat latihan. “Lisa, terima kasih. Nasihat awak buat saya sedar mengenai minat saya itu”, ujar Shahril. Lisa hanya mengangguk dan meneruskan latihannya. Nisa, Mei Ling dan Devi yang berada di sebelahnya, mengajak Lisa ke kantin untuk mengetahui perkara yang sebenarnya. Lisa hanya mengikuti mereka. “Lisa, kami kawan baik kau. Ceritakanlah macam mana kau boleh tahu?”, tanya mereka serentak. “Macam yang korang tau, aku salah seorang klien mereka secara kebetulan sebab web yang pop up masa tu web Bintang Cinta kemudian aku tekan enter dan terus dapat sms mereka. Korang tau aku minat Shahril dan satu hari, aku bersms dengan Bintang Cinta masa latihan bola sepak dulu dan masa tu aku tahu dan mereka minta aku rahsiakan”, terang Lisa. “Ikhwan tak beritahu aku pun walaupun aku awek dia. Dia dah kena balun dengan aku tadi”, ujar Nisa hingga menimbulkan tawa rakan-rakannya melihat aksi Nisa menunjukkan dia membelasah Ikhwan.
Selepas tamat perbincangan berkumpulan, mereka semua bersedia untuk pulang ke rumah. Shahril menahan Lisa. “Lisa, saya ada perkara nak bincang dengan awak”, ujar Shahril. Lisa hanya mengekorinya. “Shahril, awak tak perlu lagi nak cakap apa-apa. Saya setuju dengan keputusan awak. Itu yang terbaik untuk awak. Hari pun dah lewat petang saya minta diri dulu”, ujar Lisa panjang lebar lalu mengayuh basikalnya pulang ke rumah. Shahril tidak mampu menghalang Lisa dan hanya mampu melihatnya dari jauh. Website Bintang Cinta yang telah berubah layoutnya menerima banyak komen dari pengikutnya. Antara komen yang menarik hati Shahril ialah dari Mr X yang mengatakan tidak salah untuk mereka bercinta kerana dengan cara itu dapat membantu klien mereka dengan effective. Miss A pula mengatakan yang bercinta juga mampu membuat orang itu berusaha lebih kuat untuk mencapai kejayaan dan banyak lagi komen-komen lain mengenai hubungannya dan Lisa, Ikhwan dan Nisa dan macam-macam lagi komen yang membina.

No comments: