Sunday, May 1, 2011

BINTANG CINTA

BAB 14


“Lisa, nanti akak datang jemput petang nanti. Ada perkara yang akak nak bincangkan dengan Lisa”, Sharina memberitahu Lisa apabila dia menghubungi Lisa pada pagi Sabtu itu ketika dia bersantai dengan ibu dan ayahnya. “Ok kak Ina. Lisa dapatkan kebenaran ibu dan ayah Lisa dulu”, ujar Lisa lalu memutuskan talian. “Siapa kak Ina, Lisa?”, tanya Puan Halimah. “Kakak Shahril. Ibu, ayah, boleh Lisa keluar dengan dia”, pinta Lisa. “Pergilah Lisa. Ayah dan ibu benarkannya”, ujar Encik Fauzi lalu mengusap kepala satu-satunya anaknya dan Puan Halimah. Lisa gembira dan segera masuk ke rumah menukarkan pakaiannya. Dia memakai seluar jeans biru, kemeja lengan panjang biru laut dan selendang warna senada dengan bajunya.
Sharina yang sudah sampai dijemput masuk oleh ibu Lisa. Sharina yang sedang minum dan bersembang bersama ibu dan ayah Lisa terpegun melihat yang manis berpakaian begitu. Selepas minum, Sharina mengajak Lisa menaiki keretanya. Sepanjang perjalanan, Sharina memberitahu Lisa yang dia akan membawanya berjumpa dengan Shahril. Sharina juga memberitahu Lisa yang dia dan Ikhwan meminta bantuan Shafiq untuk membuatkan Shahril meluahkan rasa hatinya yang sebenar pada Lisa. Lisa faham dengan apa yang mereka lakukan dan dia bersetuju demi memuaskan hatinya.
Ikhwan mengajak Shahril ke Alamanda Putrajaya kerana dia dan Sharina dah mengetahui siapa Mr S itu. Mr S ialah Shafiq iaitu salah seorang pemain pasukan bola sepak sekolah mereka dan sudah memberitahu yang dia sudah bersedia untuk berjumpa Lisa hari ini selepas seminggu mendengar nasihat Sharina untuk memberanikan diri. “Kau biar betul Ikhwan. Baru seminggu dah nak jumpa”, ujar Shahril. “Betullah. Kak Ina dah jemput Lisa dan dia dah setuju. Sekarang mereka dalam perjalanan, Kita tunggu apa lagi, jomlah bergerak”, terang Ikhwan lalu menarik tangan Shahril menuju motor mereka. Selepas itu mereka memecut ke Alamanda Putrajaya. Mereka akan berjumpa di foodcourt.
Sebaik tiba, Lisa dan Sharina menemui Shafiq yang sedang menunggu mereka di sebuah meja bulat berhampiran kaunter air dan lima minit kemudian, Ikhwan dan Shahril pun tiba. Sepanjang masa itu, mereka banyak berbual kecuali Shahril yang mendiamkan diri. Shahril cemburu melihat Lisa yang rancak berbual dengan Shafiq. Dia yang mahu pergi di situ ditegur Shafiq, “Aril, dari tadi aku tengok kau diam je kenapa? Selama ni kau tak pernah diam kalau berbual?”. Shahril tidak jadi beredar lalu duduk semula dan berkata, “Takde pape la. Aku takde mood je”, ujar Shahril. “Lisa ada cerita kat aku yang kau ada jumpa dia dalam panggung wayang kat Mid Valley. Betul ke?”, tanya Shafiq. “Itu kebetulan sahaja sebab cerita yang kami tonton sama”, ujar Shahril.
“Lisa, awak sudi tak jadi teman wanita saya”, lamar Shafiq tiba-tiba dengan muka selamba di hadapan mereka. Shahril yang melihat aksi Shafiq itu, Shahril sudah tidak mampu menjadi penonton segera pergi dari situ sebelum hatinya bertambah sakit. Lisa terkejut dan hanya mampu menghantar pemergian Shahril dengan ekor mata. “Kak Ina, Lisa pun nak balik. Lisa dah agak perkara macam ni akan terjadi. Biar Lisa sendiri usahakannya”, ujar Lisa selepas mengucapkan terima kasih pada Ikhwan dan Shafiq. Sharina bersetuju dan membawanya pulang. Sebaik tiba di rumah Lisa, Sharina menasihatkan Lisa agar jangan bersedih dan lebih bersemangat untuk menawan hati Shahril.
“Lisa, sebelum kamu semua ambil peperiksaan SPM, harijadi Shahril jatuh pada hari pertama SPM. Kak Ina harap kamu dapat berikannya sesuatu dan buat masa sekarang kamu belajar bersama macam biasa”, pinta Sharina. Lisa bersetuju dan terus masuk ke rumah. Sharina terus pulang ke rumahnya. Dia menemui Shahril dan berkata, “Shahril, kenapa kamu pergi macam tu sahaja. Lisa menolak Shafiq kamu tau tak”, terang Sharina. “Kenapa Lisa menolak. Tadi saya tengok rancak mereka berbual”, ujar Shahril. “Dia masih tak dapat lupakan lelaki idamannya sebab itu sekarang dia menumpukan perhatian pada pelajarannya. Sudahlah, akak nak mandi, solat dan makan”, terang Sharina yang terus ke biliknya.
Shahril gembira tapi sedih kerana terikat dengan janjinya pada website Bintang Cinta. Dia mula memikirkan semasak-masaknya sama ada perlu dia meninggalkan Bintang Cinta atau tidak sekiranya dia meluahkan hatinya pada Lisa. Shahril pergi ke study group dengan Ikhwan seperti biasa. Dia pelik kenapa Lisa ceria dan gembira sahaja sepanjang mereka mengulangkaji. Selama seminggu Shahril memerhatikan tingkah Lisa, dia sudah tidak mampu menahan dirinya bertanya, “Lisa, kenapa sejak akhir-akhir ni awak gembira?”. “Apa salahnya saya gembira. Saya dah lupakan sepenuhnya lelaki idaman saya itu dan bersedia menerima Shafiq. Esok saya akan jumpa Shafiq dan beritahu jawapan saya”, ujar Lisa selamba lalu pergi dari situ.
Shahril merasakan hatinya seperti dirobek mendengar luahan Lisa. Dia hanya tersenyum lemah dan terus pergi dari situ. Dia tidak akan meninggalkan Bintang Cinta dan sekarang pelajaran adalah penting untuknya. Lisa gembira melihat perubahan wajah Shahril apabila dia berkata begitu. Dia akan cuba sedaya upaya menawan hati Shahril agar menerimanya sebagai teman wanitanya tetapi dia bukan terdesak. Dia sudah membelikan hadiah harijadi untuk Shahril sebelum SPM bermula yang tinggal dua bulan sahaja lagi iaitu sebatang pen mata bulat Carrera yang mahal untuk Shahril. Dia juga membelikan pen jenama yang sama tapi murah untuk rakan-rakannya dan Ikhwan agar mereka tidak mengesyakinya.

No comments: