Sunday, May 1, 2011

BINTANG CINTA

BAB 11


Sebaik bas sekolah yang membawa pasukan bola sepak tiba di perkarangan sekolah, Shahril selaku kapten pasukan berjumpa pengetua di pejabat. Dia memaklumkan kemenangan pasukannya. Pengetua mereka gembira dengan kejayaan mereka. Dia berjanji akan belanja pasukan bola sepak makan malam pada hari itu di Cozy Corner, Putrajaya. Shahril bersetuju. Dia segera memaklumkan kepada Lisa dan pasukannya. Mereka melonjak gembira. Mereka semua tidak masuk ke kelas kerana diberi rehat. Lisa dan Nisa, pergi ke kelas setiap ahli pasukan bola sepak untuk mendapatkan nota serta kerja sekolah yang perlu disiapkan oleh mereka.
Lisa dan Nisa menyerahkan nota serta kerja sekolah pada setiap ahli pasukan. Nota serta kerja sekolah untuk Shahril, Lisa serahkan akhir sekali. “Lisa, pukul dua petang nanti kita jumpa dekat sekolah dengan kawan-kawan awak dan Ikhwan. Saya nak ulangkaji pelajaran sebab SPM dah tinggal tiga bulan dan bulan depan dah percubaan SPM pula”, ujar Shahril. Lisa bersetuju. “Kita jumpa kat pondok depan kantin sekolah ni. Jangan lambat tau”, ujar Lisa lalu meminta diri untuk pulang. “Lisa, saya hantarkan awak balik”, tegur Shahril. “Awak tunggu sini kejap. Saya tanya Nisa dulu sebab dia kata nak balik dengan saya”, ujar Lisa lalu pergi pada Nisa. Beberapa minit kemudian, Lisa kembali pada Shahril yang sedang menunggunya.
“Nisa dan Ikhwan balik bersama. Saya dah bagitahu program kita pukul 2 petang. Devi dan Mei Ling pun saya dah bagitahu”, terang Lisa. “Ok. Cepatlah naik, saya hantarkan awak sampai depan rumah awak”, ujar Shahril. Lisa ingin menolak tapi akur akhirnya bila Shahril sudah menghulurkan helmet padanya. Lisa mengucapkan terima kasih sebaik dia tiba di rumah kepada Shahril. Shahril mengambil helmetnya dan tersenyum lalu memecut balik ke rumahnya. “Siapa pakwe handsome yang hantar Lisa tadi”, usik Puan Halinah yang ternampak Shahril dan Lisa di depan rumah. Muka Lisa bertukar merah diusik sebegitu oleh ibunya dan berkata perlahan, “Dia kapten pasukan bola sepak sekolah, namanya Shahril”.
“Lisa mandi, solat dan makan sekali dengan ibu nanti”, ujar Puan Halimah. Lisa mengangguk lalu pergi ke biliknya. Semasa dia dan ibunya sibuk menyediakan makan tengah hari, ayahnya pulang. “Awal abang balik hari ni”, tegur Puan Halimah. “Abang baru balik dari tapak projek syarikat abang kerja dekat sini. Bila dah dekat macam ni, baik abang balik rumah makan tengah hari dengan awak dan Lisa lagi sedap dari makan luar”, ujar Encik Fauzi. Lisa tersenyum melihat kemesraan ayah dan ibunya. Mereka menjamu selera bersama. Selepas makan tengah hari dan bersolat di rumah, Encik Fauzi meminta diri. Lisa pula meminta diri juga kerana hari ini dia dan rakan-rakannya beserta Shahril dan Ikhwan akan belajar bersama di sekolah.
Pada malam itu, Lisa yang berseluar jeans biru, berblaus pink dan bertudung warna yang sama di jemput oleh Shahril di rumahnya. Shahril pula segak dengan jeans biru dan kemeja lengan pendek berwarna pink seperti couple sahaja sebaik tiba di Cozy Corner, Putrajaya selain Ikhwan dan Nisa yang pasukan bola sepak ketahui memang couple. “Pewitt.. Ada couple baru dalam pasukan kita”, usik Hariharan. “Betul tu Hari. Sejak bila kapten kita couple dengan pembantu jurulatih kita yang comel ni”, usik Alex pula. “Kamu berdua sudahlah. Saya dengan Lisa takde pape. Kebetulan je. Lagipun tadi si Ikhwan yang suruh saya jemput Lisa”, ujar Shahril selamba lalu menyuruh Lisa duduk di sebelah Nisa sementara dia duduk di sebelah Lisa. Muka Lisa bertukar merah diusik sebegitu oleh mereka.
“Kapten, awek sebelah kapten tu dah merah mukanya. Takkanlah takde pape kot”, sakat Ikhwan pula. Nisa mencubit tangan Ikhwan yang menyakat rakannya itu. Ikhwan mengaduh sakit dan di sambut tawa oleh rakan-rakannya. Sebaik sahaja pengetua tiba, mereka terus senyap. Pengetua mereka yang sudah menempah makan malam, menyuruh Shahril membaca doa sebaik sahaja makanan disajikan. Mereka makan dengan tertib sekali. Selepas selesai makan, pengetua mengucapkan tahniah sekali lagi kepada pasukan bola sepak sekolah mereka diatas kejayaan mereka mengharumkan nama sekolah.
Selepas itu mereka pulang ke rumah masing-masing. Shahril menghantar Lisa balik ke rumahnya. Sebaik tiba di rumah Lisa, Shahril berkata, “Lisa, saya harap kita akan terus jadi kawan baik seperti sekarang”. Lisa hanya mengangguk lemah kerana hatinya sudah retak bila Shahril berkata begitu terus masuk ke rumah. Shahril terus pulang ke rumah. Lisa berjanji kepada dirinya yang dia harus menjauhkan diri dari Shahril selepas dia menyerahkan jawatannya semula kepada Cikgu Mazlan sebaik dia pulang.

No comments: