Sunday, May 1, 2011

BINTANG CINTA

BAB 9


“Kenapa Shahril tiba-tiba baik dengan aku hari ni dan bila dia melakukan sesuatu padaku, kenapa aku boleh jadi lemah dan takut dengannya. Sebelum ni, aku tak pernah takut dengan orang lain kecuali dia sejak aku jadi penolong jurulatih atau dia dah tau ke yang aku dah tau dia salah seorang pengendali misteri website Bintang Cinta. Aku kena jauhkan diri darinya mulai sekarang”, bisik Lisa dalam hatinya semasa berjalan mengambil basikalnya selepas tamat latihan bola sepak. Tiba-tiba Nisa menegurnya, “Woi! Tadi ada orang tu berpeluk sakan nampak”. Lisa terkejut terus mencubit Nisa di sisinya. Nisa mengaduh sakit dan Lisa tersenyum kecil. “Kitaorang bukan sengaja nak berpeluk macam kau dengan Ikhwan. Tadi aku nak terjatuh, dia selamatkan aku sebab tu kitaorang tak sedar sampai terpeluk”, terang Lisa.
“Yelah tu. Tadi Ikhwan cakap dengan aku, lepas Shahril blah kau tercegat macam patung cendana dan bila dia tegur baru kau bergerak kat aku”, usik Nisa. Lisa tersenyum malu. Dia mencubit pipi Nisa yang montel itu. Nisa mengaduh lagi. Ikhwan yang berada tidak jauh dari mereka segera ke sana apabila melihat buah hatinya di dera Lisa. “Cik Lisa, kenapa suka dera buah hati saya yang comel ni?” tegur Ikhwan. Mereka berdua terkejut. Nisa mengambil kesempatan itu bersembunyi di belakang Ikhwan untuk menyakat Lisa lagi. “Buah hati kau tu, tak habis-habis mengusik aku tentang Shahril”, ujar Lisa sambil tangannya cuba menangkap Nisa yang menyorok di belakang Ikhwan. “Apa salahnya. Memang betul pun. Kau tu perlukan bantuan. Cakap besar je lebih tapi hati tu memang tak boleh jauh dari Shahril”, ejek Ikhwan lalu menarik Nisa agar segera lari dari Lisa. Mereka lari berkejaran di kawasan letak basikal.
Shahril yang ternampak Lisa yang mesra dengan Ikhwan merasa cemburu walaupun dia tahu Nisa juga berada di situ. Dia mendekati mereka. Lisa yang menyedari kehadiran Shahril menarik tangan Nisa dan mengajaknya pulang ke rumah. Ikhwan dan Shahril hanya mampu memerhati melihat mereka berdua beredar dari situ. “Ikhwan, kau memang rapat dengan Lisa juga ke?”, tanya Shahril yang cemburu. “Memanglah. Diakan kawan baik Nisa. Okla, aku nak balik ni. Mak aku suruh aku belikan barang untuk dia”, ujar Ikhwan lalu menunggang motorsikalnya. Shahril juga pulang ke rumah menunggang motorsikalnya.
Malam itu, Shahril asyik memikirkan tentang Lisa sahaja sehingga dia tidak fokus pada kerja sekolahnya yang bertimbun. “Kenapa Lisa boleh mesra dengan orang lain tapi bukan aku”, Shahril berbisik dalam hatinya. Dia keluar dari biliknya menemui kakaknya di bilik. “Kak Ina, Aril nak tanya sesuatu boleh”, ujar Shahril. Sharina yang sedang sibuk meneliti website Bintang Cinta memandang Shahril dan berkata, “Tanyalah Aril”. “Akak rasa, patut tak Aril kendalikan website Bintang Cinta lagi? Aril pernah beritahu akak yang Aril takkan jatuh cinta tapi sekarang Aril dah tak keruan kak”, terang Shahril. “Kenapa pula tak boleh. Kamu yang berjanji begitu dan tak ada salahnya kamu jatuh cinta. Dalam masa yang sama kamu akan lebih memahami hati orang yang jatuh cinta”, ujar Sharina.
“Aril rasa tak boleh kak. Aril rasa diri ni dah mengkhianati janji”, ujar Shahril. “Aril, akak rasa kamu salah. Akak nak kamu fikir masak-masak dulu sebelum undurkan diri”, pujuk Sharina. Shahril keluar dari bilik kakaknya terus ke biliknya. Selepas menyiapkan kerja sekolahnya, Shahril menerima sms dari Miss L yang tiba-tiba tidak menjawab smsnya semalam berbunyi, saya tak tahu kenapa hari ni Mr S baik dengan saya sedangkan semalam dia membuli saya. Saya nekad untuk menjauhkan diri darinya. Shahril membalas sms itu, Awak tidak harus melakukan begitu Miss L. Mungkin dengan cara ini awak akan dapat mencuri hatinya perlahan-lahan. Kiriman sms dari Miss L tamat begitu sahaja.
Pada malam itu, Lisa mengikut nasihat Sharina agar terus bersms dengan Shahril agar dia tidak mengesyaki Lisa sudah mengetahui siapa dirinya. Lisa cuma mampu menghantar satu sms sahaja kerana dia sendiri mahu menjauhkan diri dari Shahril. Apabila mendapat sms sebegitu, Lisa tekad menawan hati Shahril. Lisa teringat bahawa esok ada perlawanan bola sepak antara sekolahnya dengan Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Reko di sana. Shahril juga sudah memberikannya duit untuk perbelanjaan makan dan minum pasukannya kepada Lisa. Dia segera menemui ibunya. “Ibu, tadi Lisa dah beritahu ibu yang kami perlukan bantuan ibu untuk menyediakan makanan dan minuman untuk perlawanan esok tak?”, tanya Lisa. “Lisa dah beritahu ibu petang tadi dan ibu dah belikan bahan-bahannya. Esok Lisa tolong ibu masak ye”, ujar Puan Halimah.

No comments: