Sunday, May 1, 2011

BINTANG CINTA

BAB 8


Semalam, Ikhwan memberitahu Sharina mengenai Lisa yang sudah mengetahui tentang pengendali website Bintang Cinta dan turut memberitahu bahawa Lisa menyukai adiknya itu. Hari ini, dia mesti berjumpa dengan Lisa selepas waktu sekolah tamat tanpa dilihat Shahril. Selepas memastikan Shahril sudah keluar dari kawasan sekolah, Sharina mencari Lisa. Ikhwan telah memberitahunya yang Lisa kebiasaannya akan pulang dengan tiga rakannya iaitu Nisa, Devi dan Mei Ling. Setelah memastikan orangnya, Sharina mengekori mereka ke rumah Lisa yang tidak jauh dari sekolah menaiki kereta Honda Civicnya.
Sebaik Lisa tiba di rumah, dia adalah orang terakhir yang masuk ke rumah kerana mengunci pintu pagar rumahnya. Tiba-tiba dia ditegur oleh seorang perempuan yang tidak dikenalinya. “Adik ni Lisa ke?” tanya Sharina. “Ya saya kak. Saya tak kenal akak. Akak orang baru kat sini ke?”, tanya Lisa pula. Sharina tersenyum dan berkata tidak. Dia mengajak Lisa keluar bersamanya sebentar. “Saya tak kenal akak, saya tak berani nak ikut”, ujar Lisa. “Awak kenal Shahrilkan. Saya kakak Shahril, Sharina. Ada perkara yang akak nak bincangkan dengan Lisa”, terang Sharina. Lisa tersenyum lalu meminta untuk mendapatkan kebenaran dari ibunya untuk keluar seketika.
Lisa menjemput Sharina masuk ke rumahnya. Selepas 15 minit menunggu, Lisa sudah siap berpakaian keluar bersama Sharina. Sharina membawanya ke Bangi Kopitiam. Setelah duduk di situ, Sharina menerangkan maksud kenapa dia ingin berjumpa dengan Lisa. “Lisa, akak tahu kamu dah tahu siapa pengendali website Bintang Cinta. Kamu nak ikut akak balik ke rumah akak tak?”, tanya Sharina. “Tak payahla kak. Lagipun saya banyak kerja sekolah”, ujar Lisa. Sharina yang faham dengan segera mengeluarkan laptopnya dan menunjukkan Lisa website Bintang Cinta. Ketika dia mengakses masuk, ada pelayar yang turut mengakses masuk.
Sharina melayan pelayar itu yang dikenali sebagai Miss A. Miss A sangat menyukai Mr C yang sekelas dengannya tapi dia malu menegurnya kerana Mr C adalah pelajar terbaik di sekolah. Miss A juga pelajar terbaik tapi dia sangat pemalu dan sukar didekati pelajar lain sekiranya ingin bantuannya dalam pelajaran. Dia meminta nasihat bagaimana mengatasi masalahnya itu dan cara memikat hati Mr C. Sharina menghantar sms menasihatkan Miss A mengubah sikap pemalunya perlahan-lahan dengan cara itu juga baru dapat memikat hati Mr C. Selepas menghantar sms, Sharina updatekan komen-komen terbaru dan kata-kata semangat dalam web itu. Selepas selesai dia akses keluar dari website itu dan menutup laptopnya.
“Macam pekerja sosial pula”, ujar Lisa tiba-tiba. Sharina tersenyum mendengar kata-kata Lisa. “Betul kata kamu tapi kami bantu dengan menasihatkan sahaja. Usaha orang itu sendiri yang penting”, ujar Sharina. Shahril yang baru sahaja tiba di situ melihat kakaknya dan Lisa yang berada di situ sedang ketawa gembira. Dia mendekati mereka. “Amboi! Seronoknya ketawa”, tegur Shahril. Mereka terkejut. “Aril buat apa kat sini?”, tanya Sharina. “Aril nak jumpa kawan dan Aril ternampak kak Ina dan Lisa kat sini”, ujar Shahril selamba. Lisa yang duduk di sebelah Sharina mula tidak selesa. Dia berbisik kepada Sharina yang dia ingin pulang. “Aril, kak Ina pergi dulu ya. Akak nak hantar Lisa balik dan lepas tu balik rumah”, ujar Sharina lalu membayar harga minuman mereka dan pergi dari situ bersama Lisa.
Sebaik tiba di rumahnya, kawan-kawannya yang sedang menunggunya menegur serentak, “Kak Ina nak apa dengan kau, Lisa?”. “Takde papelah. Dia saja nak kenal dengan aku. Dia suka kalau aku rapat dengan Shahril”, bohong Lisa. Nisa, Devi dan Mei Ling menerimanya. Mereka segera menyiapkan kerja sekolah mereka bersama. Setelah selesai, Devi dan Mei Ling meminta diri untuk pulang sementara Lisa dan Nisa akan ke sekolah petang itu kerana Lisa perlukan bantuan Nisa untuk membancuh air untuk latihan pasukan bola sepak. Sepanjang perjalanan ke sekolah, mereka berbual semasa mengayuh basikal. Sebaik tiba di sekolah, Lisa segera memanggil para pemain untuk aktiviti pemanasan badan. Lisa tidak nampak kelibat Shahril terus membantu Nisa membancuh air.
Tiba-tiba, mulutnya ditekup dari belakang oleh seseorang. Nisa pula tiada di situ kerana membantu Ikhwan menggantikan Shahril untuk aktiviti memanaskan badan. Lisa hanya mampu menangis pada ketika itu. “Lisa, janganlah nangis, ni akulah Aril”, bisik Shahril. Lisa memalingkan tubuhnya. Dia yang tiba-tiba hilang kawalan segera ditarik tangannya hingga tubuhnya mendakap tubuh Shahril. Mereka kaku seketika sehinggalah mereka terdengar, “Ehem…. Amboi! Amboi! Sedapnya korang berdua berpeluk kat sini. Aku berpeluh-peluh kat padang ganti kau”, tegur Ikhwan. Shahril melepaskan Lisa. “Aku ada hal tadi. Memang kau patut ganti aku sebagai penolong kapten”, ujar Shahril selamba lalu berlari ke padang.
Lisa seperti patung cendana terus berdiri di situ. “Cik Lisa, awek aku panggil kau suruh tolong dia”, ujar Ikhwan mengejutkan Lisa dari lamunannya. Lisa terus pergi pada Nisa diekori oleh Ikhwan. Lisa membantu Nisa yang sedang menghidangkan minuman. Lisa meneruskan tugasnya tanpa menyedari bahawa Nisa sudah tiada di situ. Dia ternampak Nisa dan Ikhwan sedang berbual sambil bergelak ketawa di bawah pokok tidak jauh dari situ. Lisa tahu apa yang diceritakan oleh Ikhwan. Dia yang sudah selesai menghidangkan minuman, duduk di kerusi memerhatikan latihan para pemain dan mencatatkan nota-nota yang penting tentang pemain. Ketika dia khusyuk menulis, dia ditegur Shahril. “Lisa, tolong berikan saya air mineral”, pinta Shahril. Lisa menghulurkan sebotol air mineral.
“Tadi kakak saya jumpa awak kenapa?”, tanya Shahril. “Takde papelah. Saja nak berkenalan dengan pembantu jurulatih pasukan bola sepak awak”, ujar Lisa selamba dan segera pergi dari situ meninggalkan Shahril yang terpinga-pinga.

No comments: