Sunday, May 1, 2011

BINTANG CINTA

BAB 10


Selepas solat subuh, Lisa membantu ibunya memasak dan membungkus bihun goreng untuk pasukan bola sepak sekolahnya. Selepas siap, ibunya menghantar dia dan bungkusan itu ke sekolah. Shahril dan Ikhwan yang menunggunya di depan bas sekolah segera membantunya membawa bungkusan itu ke dalam bas. Selepas bersalam dengan ibunya, dia menaiki bas itu dan mahu tak mahu dia harus duduk di sebelah Shahril kerana Nisa duduk di sebelah Ikhwan dan bas sekolah mereka juga sudah penuh dengan bungkusan makanan, tong air, tiga kotak air mineral botol kecil, satu kotak air mineral botol besar, tong ais dan sebotol jus blackcurrant di bahagian belakang.
Mereka tiba di sekolah itu pada pukul 7.45 pagi. Para pemain membantu Lisa dan Nisa mengeluarkan barangan dan diletakkan di khemah mereka. Mereka bersarapan pagi terlebih dahulu dan perlawanan itu akan bermula pada pukul 9.00 pagi. Selepas sarapan, para pemain turun ke padang untuk aktiviti pemanasan badan sementara Lisa dan Nisa mengemas sampah bungkusan makanan mereka dan membuat air blackcurrant untuk pasukan mereka. Selepas selesai, Lisa menyuruh Nisa menjaga barangan mereka semua kerana dia ingin ke tandas. Selepas bertanya kepada guru di situ tandas sekolah mereka, Lisa segera bergegas ke sana. Semasa dia mahu ke khemah selepas ke tandas, dia diganggu oleh seorang budak lelaki yang mengenalinya iaitu Arif.
“Hai Lisa. Bertuahnya aku dapat jumpa kau kat sekolah aku ni. Tak sangka kau makin cantik sekarang”, usik Arif. Lisa benci melihat Arif kerana Arif juga, dia pernah di denda ketika mereka satu sekolah rendah kerana kerja sekolah matematik yang dipinjamkan kepada Arif tidak di bawa Arif ke sekolah. Sejak itu, Lisa membencinya. Lisa menepis tangan Arif yang cuba menarik tangannya dan dia bernasib baik kerana tiba-tiba Shahril muncul entah dari mana menarik tangannya pergi dari situ. “Shahril, terima kasih sebab selamatkan saya”, ucap Lisa. Shahril memandang Lisa dan hanya mengangguk sementara tangannya masih memegang tangan Lisa. Lisa cuba melepaskan tangannya dari genggaman Shahril. Shahril tersedar segera melepaskannya.
Nisa dan Ikhwan yang berada tidak jauh dari tempat mereka berdiri hanya menjadi pemerhati. Ikhwan yang membawa telefon bimbitnya menghubungi Sharina. “Kak Ina, kita mesti bantu dua makhluk yang ego depan mata saya ni. Akak datang kat Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Reko sekarang dan tengok sendiri perangai mereka”, terang Ikhwan. Sharina bersetuju lalu memandu Honda Civicnya ke sekolah tersebut. “Wan, siapa kak Ina?”, tanya Nisa. “Kak Ina tu kakak Shahril”, ujar Ikhwan lalu berlari ke padang kerana perlawanan akan dimulakan sebentar lagi. 15 minit kemudian, Sharina tiba dan berjumpa dengan Lisa dan Nisa di khemah. “Kak Ina, akak buat apa kat sini”, Lisa terjerit kecil kerana dia gembira melihat Sharina.
“Ikhwan suruh akak datang tadi, sebab tu akak ada di sini. Lagipun akak nak tengok juga skill Shahril dan Ikhwan bermain bola”, bohong Sharina kerana dia sebenarnya datang melihat telatah Lisa dan Shahril. Lisa memperkenalkan Sharina kepada Nisa. Selepas 45 minit perlawanan, sekolah mereka mendahului 1-0. Mereka akan berehat selama 10 minit. Sebaik para pemain keluar padang, Lisa, Nisa dan Sharina memberi mereka minuman. Shahril yang berehat di dalam khemah tidak menyedari kehadiran kakaknya. “Lisa, tolong berikan saya air mineral”, jerit Shahril. Lisa segera mengambilnya dan memberikan kepada Shahril.
“Lisa, awak rasa bagus tak permainan kami tadi?”, tanya Shahril. Lisa yang baru sahaja mahu membantu Nisa dan Sharina terkejut dan duduk semula di sebelah Shahril. “Permainan kamu semua memang bagus tapi saya bimbang dengan barisan pertahanan sebab beberapa kali hampir saja pasukan lawan membolosi gawang kita. Saya rasa awak turunkan beberapa pemain pertahanan kita yang bagus dan keluarkan pemain yang kurang cergas”, terang Lisa. Shahril bersetuju dan tiba-tiba dia rebah di sisi Lisa kerana terlalu asyik melihat wajah Lisa. Lisa terkejut dan hanya membiarkannya. “Amboi! Amboi! Bagusnya perangai merpati dua sejoli ni”, tegur Sharina yang melihat aksi Shahril itu. Mereka berdua terkejut. Lisa segera bangun dan pergi ke tempat Nisa sedang berehat.
Shahril yang malu apabila kakaknya menyaksikan sendiri aksinya itu. “Bila akak datang. Semalam Aril ajak akak tak nak pula”, ujar Shahril. “Akak dah setengah jam kat sini. Ikhwan yang suruh akak datang juga”, ujar Sharina. “Dah lama juga akak kat sini tapi kenapa Aril tak nampak?”, tanya Shahril. “Mana kamu nak nampak dah buah hati kamu ada depan mata kamu”, usik Sharina. Shahril tersenyum malu. “Aril tak tahu kenapa Aril buat macam tu. Aril patut jauhkan diri Aril dari dia tapi hati Aril sentiasa ingin bersama dia. SPM dah makin hampir kak, Aril tak patut jatuh hati pada dia”, bisik Aril kepada kakaknya. “Tak salah untuk jatuh hati Aril. Akak rasa lebih baik kamu berdua mula belajar bersama dan akan dapat mengeratkan hubungan kamu.
Shahril bersetuju. Selepas itu dia masuk ke padang dan menggantikan dua pemain yang kurang cergas dan menasihatkan barisan pertahanan mengawal gawang mereka lebih ketat lagi. Sebaik permainan dimulakan, Shahril sebagai kapten pasukan mengarahkan pemain bersedia menyerang dan bertahan. Selepas 45 minit, pasukan Shahril memperolehi kemenangan 2-0. Shahril bangga dengan pasukannya.

No comments: