Sunday, May 1, 2011

BINTANG CINTA

BAB 15


Lisa yang sudah berpakat dengan Shafiq dan teman wanitanya terlebih dahulu mengenai luahan perasaannya pada Shafiq. Shahril yang melihat adegan mereka itu merasa sakit hati melihatnya segera pergi dari situ. Shahril semakin tertekan. Dia sudah tidak mampu melihat Lisa dan Shafiq yang semakin mesra apabila bersama di depannya di sekolah. Shahril merasakan dia sudah bersedia untuk menarik diri dari Bintang Cinta setelah seminggu memikirkannya. Dia sudah memberitahu rasa hatinya itu pada Sharina. Sharina terkejut mendengarnya. “Aril, kenapa nak tinggalkan Bintang Cinta? Beritahu akak”, pinta Sharina. “Aril dah tak mampu lagi sebab Aril dah tak ikhlas lagi membantu orang sejak akhir-akhir ni dan SPM tinggal sebulan setengah sahaja”, terang Shahril. “Kenapa Aril tak ikhlas lagi?”, tanya Sharina. “Aril…. Aril…. Menyukai Lisa dan tak mampu lagi nak tengok dia bersama Shafiq lagi”, ujar Shahril lalu pergi ke biliknya.
Sharina gembira kerana Shahril sudah berani meluahkan rasa hati padanya. Sharina menghubungi Lisa memberitahu tentang perkara itu tetapi dia terpaksa menutup website Bintang Cinta mulai minggu depan kerana dia sudah sibuk dengan assignment dan peperiksaan semester. Lisa terkejut mendengarnya dan akan berusaha membantu Sharina memujuk Shahril agar meneruskan Bintang Cinta kerana itu adalah minat Shahril sebelum memutuskan talian. Lisa menghubungi Shafiq dan memberitahunya yang rancangan mereka sudah berjaya. Shafiq dan Diana sudah boleh keluar bersama selepas ini.
Pada petang Sabtu minggu itu, Shahril ternampak Shafiq bersama Diana keluar bersama. Shahril curiga melihat mereka sangat mesra seperti pasangan kekasih. Dia memerhati dari jauh sahaja dan apabila Diana pergi dari situ seketika kerana pergi ke tandas, Shahril mengambil peluang itu menghampiri Shafiq. Bokk… Shahril terus menumbuk Shafiq yang sedang menanti Diana di KFC, Mid Valley. “Woi, yang kau tumbuk aku kenapa?”, tanya Shafiq yang bengang lalu mengesat darah di tepi mulutnya akibat tumbukan Shafiq ke pipi kirinya. “Kau curang dengan Lisa. Lisa percayakan kau”, ujar Shahril berang yang masih mencengkam t-shirt Shafiq. Lisa yang turut berada di situ kerana membeli buku rujukan baru segera meleraikan mereka.
“Korang bergaduh kenapa?”, tanya Lisa. “Shahril yang tiba-tiba datang tumbuk aku. Kita berdua cuma kawan sajakan”, ujar Shafiq. “Betul tu Shahril. Kami berdua hanya kawan. Shafiq dah ada girlfriend. Tu, Diana, awek Shafiq”, terang Lisa sambil menunjukkan Diana yang sedang menuju ke arah mereka. “Shafiq, maafkan aku sebab tumbuk kau. Aku dah salah faham pada kau”, Shahril meminta maaf pada Shafiq. Lisa mengajak Shahril pergi dari situ. “Aril, kenapa awak buat macam tu dan tak tanya saya dulu”, ujar Lisa. “Saya tak nak tengok awak terluka”, terang Shahril. Lisa tersenyum. “Awak tak perlu buat macam tu. Lain kali tanya saya dulu tau. Ok, saya nak balik dah ni”, ujar Lisa selepas mengucapkan selamat tinggal. “Lisa, tunggu dulu. Saya hantarkan awak balik”, pinta Shahril. Lisa mengangguk setuju dan menumpang Shahril menunggang motor dan Shahril menghantarnya ke rumah.
Apabila tiba di rumah Lisa, Lisa menjemputnya masuk ke rumah. Shahril masuk dan duduk di wakaf rumahnya. Ibunya yang sedang menggoreng karipap di dapur terkejut melihat Lisa pulang. “Bila Lisa balik”, tanya Puan Halimah. “Baru je, bu. Lisa balik dengan Shahril. Dia ada kat wakaf dan Lisa ajak dia minum petang bersama kita” ujar Lisa yang sudah membancuh air blackcurrant dan terus membawa ke wakaf bersama tiga biji gelas. Puan Halimah yang sudah selesai menggoreng, menghidangkan karipap dan membuntuti Lisa. “Shahril, jemput minum. Auntie buat kuih karipap je ni”, ujar Puan Halimah dan berlalu pergi ke dapur semula menyediakan teh untuk suaminya yang akan pulang sebentar nanti. “Aril, kenapa awak berhenti dari Bintang Cinta?”, tanya Lisa. “Lisa, hati saya dah tak ikhlas sebab saya dah jatuh cinta dengan klien saya sendiri dan sekarang adalah waktu untuk menumpukan perhatian pada pelajaran”, terang Shahril.
“Aril, saya faham tapi awak memang suka membantu orang dan kenapa awak nak berhenti melakukannya. Awak teruskan sahaja” nasihat Lisa. “Saya tak mampu, Lisa”, ujar Shahril lemah. Lisa gelisah melihat gelagat Shahril. Shahril meminta diri untuk pulang ke rumah selepas bersalam dengan ibu dan ayah Lisa yang baru sahaja pulang dari bermain golf.

No comments: